تازه های اخبار تازه های اخبار

دیدار رئیس اداره کل حسابداری با روسای شعب و دوایر مدیریت استان

به گزارش روابط عمومی مدیریت شعب استان یزد، رئیس اداره کل حسابداری همزمان با ایام مبارک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و دهه فجر انقلاب اسلامی از تعدادی از شعب این مدیریت بازدید و در نشستی با روسای شعب دوره آموزشی سود و زیان را برگزار نمود.

رئیس اداره کل حسابداری ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و ایام دهه مبارک فجر، اظهار داشت: تاکید مدیرعامل محترم بر آشنایی همکاران شعب با مبحث سود و زیان بوده و باید درآمد و هزینه بانک برای کارکنان ملموس باشد.

سعید دهقان نیری با اشاره به اقلام متفاوت دخیل در ترازنامه و صورت سود و زیان شعب گفت: جذب منابع بالاخص منابع کم هزینه و ارزان قیمت، وصول مطالبات، ارائه خدمات کارمزد محور و کاهش هزینه ها موجب افزایش بهره وری و بازدهی شعب خواهد شد.

وی از شروع طراحی پروژه محاسبه سود و زیان شعب خبر داد که پس از اجرایی شدن، سود و زیان واقعی شعب قابل رویت و ملموس خواهد شد. دهقان نیری افزود: با اجرایی شدن این پروژه امکان افزودن سود و زیان شعب به شاخص های ارزیابی عملکرد نیز فراهم خواهد شد که موجب ایجاد رقابت در بین شعب در این زمینه خواهد شد.

رئیس اداره کل حسابداری با اشاره به موضوع بودجه ریزی بر اساس عملکرد که مصوبه ریاست جمهوری است اظهار داشت: در این طرح نقاط هزینه ساز بایستی شناسایی گردیده و نتیجه ارزیابی سیستم بر پرداختی به پرسنل نیز تاثیرگذار خواهد بود که این موضوع موجب حساسیت پرسنل بر درآمدها و هزینه ها خواهد شد. این موضوع موجب نیل کارکنان به جذب سپرده‌های ارزان قیمت جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری خواهد شد زیرا بالاترین هزینه‌های شناسایی شده در شعب سود پرداختی به سپرده‌ها می‌باشد.

سعید دهقان نیری یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای بانک را موضوع وصول مطالبات طرح‌های بزرگ مخصوصا مطالبات طرح‌های مسکن مهر و در آینده طرح اقدام ملی عنوان نمود. وی اظهار داشت: بی توجهی به وصول مطالبات و ساده انگاشتن آن می تواند موجب ایجاد بحران مالی در صورت‌های سود و زیان کلان بانک گردد.

رئیس اداره کل حسابداری در ادامه آمار مقایسه‌ای از تحقیقات انجام شده در خصوص اهمیت وصول مطالبات در بانکها ارائه نمود و توجه روسای شعب را به اهمیت وصول مطالبات و نقش آن در صورتهای مالی بانک جلب نمود. وی افزود: افزایش میزان مطالبات در شبکه بانکی موجب اثرات منفی در عملکرد بانکها و همچنین بروز مشکلات اجتماعی که مهمترین آن سلب اعتماد عمومی متقابل بین بانک و مشتریان است را منجر خواهد شد.

دهقان نیری مهمترین علل بروز و افزایش مطالبات که موجب کاهش سودآوری بانک می گردد را عواملی چون عدم وجود سیستم مناسب اعتبارسنجی و ارزیابی مشتریان، عدم رعایت صحیح بهداشت اعتباری، عدم نظارت کافی بر نحوه مصرف صحیح اعتبارات نام برد. وی توجه دقیق به صورتهای مالی و توان مشتریان، اخذ تضمین‌ها و وثایق کافی و نظارت دقیق بر مصرف تسهیلات اعطایی را مهمترین عوامل پیشگیری از بروز مطالبات بانکی دانست.

آخرین بروزرسانی 1399/11/28